1652 امتیاز
5/5

تصویب رای گیری الکترونیک نمایندگان مجلس

مرکز فوق تخصصی حقوقی ، جزائی و سایبری وکلا تهران بزرگ
ارائه کلیه خدمات وکالت و پیگیری امور قضایی توسط وکلای سطح یک تهران بزرگ

تصویب رای گیری الکترونیک نمایندگان مجلس

سخنگوی شورای نگهبان اذعان داشت: طرح رای‌گیری الکترونیکی نمایندگان مجلس در شورای نگهبان تصویب و به قانون تبدیل شد.

به گزارش گروه خبری تهران بزرگ 

هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز گفت: در این مدت ۱۲ طرح و لایحه و ۱۰ اساسنامه  بررسی گردید. سخنگوی شورای نگهبان اذعان داشت : مجلس ابهامات شورای نگهبان در خصوص “طرح الزام به ثبت معاملات غیر منقول” را رفع نکرده است و بر مصوبه قبل و ارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام اصرار دارد. در هر حال قبل از ارسال به مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ابهامات آن را رفع نماید.

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح شفافیت بیان کرد: اکثر ایرادات طرح شفافیت برطرف شده اند و هفته گذشته جلسه کمیسیون برگزار گردید و  اگر کار در کمیسیون تخصصی تمام شوند باید در نوبت صحن قرار گرفته و به شورا ارسال شود.  نسبت به ایرادات هیات نظارت راجع به محتوای این طرح را باید از مجلس بپرسید که  آیا ایرادات هیات نظارت برطرف شده یا خیر.

طحان نظیف در جواب به سوالی در زمینه اصلاح قانون حجاب و اینکه آیا از مجلس طرحی به شورا ارسال شده یا لایحه‌ای دریافت کردید ؟ بیان کرد: اگر منظور مصوبه رسمی باشد، خیر چیزی ارسال نشده و اگر چیزی در مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی باشد بنده اطلاع ندارم و  باید از نمایندگان یا اعضای شورای انقلاب فرهنگی سوال بپرسید.

نظر طحان نظیف درباره حوادث اخیر در کشور 

مواضع شورای نگهبان درباره حوادث اخیر در بیانیه‌ای که منتشر شده آمده است. بیانات رهبر انقلاب در این خصوص بسیار راهگشا بود و اتفاقات اخیر فراتر از اعتراض قانونی بود. قانون اساسی اعتراض قانونی را به رسمیت می‌شناسد اما اتفاقات اخیر اغتشاش بود که با پشتیبانی دشمن انجام شد که البته ناکام ماند.

همچنین ایشان در پاسخ به سوالی درباره رویکرد شورای نگهبان پیرو اصلاح ساختار گشت امنیت اخلاقی گفت: اختیار قانونی مجلس این است که چیزی را اصلاح و تغییراتی در آن اعمال نماید؛ لذا در صورت بررسی این موضوع در مجلس و ارجاع آن به شورای نگهبان، مسئله در این شورا مورد بررسی قرار می گیرد. وی در ادامه  در جواب به سوالی درباره اصلاح  اصل ۲۷ قانون اساسی و با ذکر به رفع نواقص این اصل گفت: قانون اساسی مهمترین سند حقوقی کشور است و اصول قانون اساسی نیاز به تایید شورای نگهبان ندارد؛لذا تاکنون شورای نگهبان نسبت به اصل ۲۷ تفسیری نداشته است.

نظر سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اصل ۵۰ قانون اساسی

ایشان در رابطه با این موضوع بیان کردند: معمولا نیاز به تفسیر در خلال اجرا رخ می دهد. اگر اصول قانون اساسی نیازمند تفسیر باشند و درخواستی مطرح گردد شورا آن را بررسی می کند. البته موضوع حفاظت از محیط زیست موضوع مهمی است اما به نظر می رسد که در این حوزه باید به موضوعات اجرایی توجه کرد، با این حال اگر بخشنامه ای خلاف موضوعات وجود داشته باشد می توان از طریق مراجع آن را ابطال کرد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایطی که ایجاد شده آیا لازم نیست شورای نگهبان در صدد انتخاب مدیرانی باشد که توان مدیریت داشته باشند، گفت: در انتخابات مردم تصمیم می‌گیرند و باید به نظر مردم احترام بگذاریم و شورای نگهبان هم طبق قانون عمل می‌نماید. افرادی که بر سر کار می‌آیند از دل جریان‌های سیاسی بیرون آمده‌اند و لازم است جریان‌های سیاسی مسئولیت خود را در این رابطه بپذیرند.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد سوالی در مورد برخی از نمایندگان مجلس پیرو حوادث اخیر مطالب غیرمستندی را مطرح کردند و آیا این اظهارات در تأیید صلاحیت آنان تأثیر دارد، گفت: بر اساس اصل ۸۶ قانون اساسی نمایندگان در اظهارنظر آزاد هستند و در چارچوب قانون می‌توانند اظهار نظرات خود را بیان کنند. اگر اظهارات افراد برخلاف قانون باشد، از سوی مراجع قانونی به ما اعلام می‌گردد و ما در بررسی صلاحیت‌ها به آن‌ها رسیدگی می‌نماییم. اگر برخلاف قانون انتخابات اقدامی انجام شده باشد، مبنای عمل ما قرار گیرد.

خبرنگاری با نقل قولی از قالیباف مدعی شد که نقد رییس مجلس نشان از گلایه ای دارد که بخشی از ان به نهادهای نظارتی مانند شورای نگهبان برمی‌گردد. طحان نظیف در واکنش گفت: من نمی‌دانم این تلقی شما از صحبت‌های ایشان است که به رییس مجلس نسبت می دهید یا منظور ایشان است که طبیعتاً این موضوع را باید از خود ایشان بپرسید. با این حال اگر سوال خود شما باشد باید بگویم شورای نگهبان مکلف به اجرای قانون است و اگر ایرادی در قانون وجود دارد، مجلس باید در این حوزه اقدام کند. باید عرض کنم که در دوره‌های مختلف جریان‌های سیاسی مختلفی روی کار آمده‌اند و در این میان افراد فاضلی هم حضور داشته‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در جواب به این سوال که هفته گذشته کمیسیون ماده ١٠ احزاب پیش‌نویس آیین‌نامه تجمعات را تهیه کرده، پیش از این طرحی با این موضوع تهیه شده بود که شورای نگهبان آن را مغایر اصل ٢٧ تشخیص داد، در صورت ارسال این آیین‌نامه آیا نظر شورای نگهبان تغییری کرده‌ است، اذعان داشت: نسبت به محتوا اطلاعی ندارم ولی اگر آیین‌نامه باشد به شورای نگهبان ارسال نمی‌شود که البته مراجع نظارتی دیگری از جمله ریاست مجلس وجود دارد اما اگر طرح و لایحه باشد به شورای نگهبان ارسال می‌گردد که ما موظف به اظهارنظر هستیم.

 

آخرین اخبار:

عنوان خبر: تصویب رای گیری الکترونیک نمایندگان مجلس
این گزارش خبری توسط تیم خبرگزاری موسسه حقوقی تهران بزرگ آرشیو و تحت سریال منحصربفرد ثبت شد .

فهرست مطالب:

تبلیغات منتخب :

موسسه تهران بزرگ نمونه دادخواست شکواییه لایحه
موسسه تهران بزرگ نمونه دادخواست شکواییه لایحه
موسسه تهران بزرگ نمونه دادخواست شکواییه لایحه

فهرست مطالب: